Us deixem un tros de la transcripció de l’entrevista que li vam fer al Lluís Cadena.
Lluís Cadena, ex miner i actual alcalde de Vallcebre, va néixer a Berga fa 61 anys. Tot i que sempre ha viscut a Vallcebre, va estar uns anys a Manresa dels 13 anys fins els 21 anys on hi va estudiar electricitat de l’automobil i industrial.
Quants anys va treballar a la mina? 7 anys vora 8 a Carbons de Berga i 4 anys i mig a Carbons Pedraforca.
Quina feina hi feia? Feia d’ electricista.
A quina mina va treballar? Amb Carbons de Berga a la de Vallcebre i un temps a Fígols. I amb Carbons Pedraforca a la de Saldes.
Com treballaven a dins la mina? A dins la mina teníem la maquinària, els temes de llum, i nosaltres fèiem el manteniment de les maquines que s’havien de reparar.
Amb quin equipatge i vestimenta anaven? Sempre o normalment amb un mono i una jaqueta perquè hi havia zones que hi feia més fred
Com treballaven en equip o sols? Quasi sempre amb equip potser algun cop estaves sol. Per què? Per temes de seguretat, sempre exigien estar junts.
Qui decidia els grups? Sempre hi havia un “jefe d’electricistes” o el més vell de cada grup que era qui ajudava a fer els equips.
Quantes mines hi va haver a Vallcebre? A Vallcebre moltes, Tumí, Coll de Pradell, l’Esquirol, la Maria, el Transversal… moltes.
Com sabien quines pedres picar sense que s’ensorrés la mina? Normalment eren treballs que feien els facultatius, eren els qui sabien on anar a buscar les capes del carbó i a sobre les capes de carbó hi havia les de pedra, llavors el que feien eren explotar el carbó i apuntalar les de pedra perquè no caiguessin.
Ens han dit que hi havia un ocell, perquè servia? Antigament aquell ocell era perquè quan sortia el gas grisú feia que es morís o s’arrupís i llavors havien de sortir de dins per no morir.
Hi havia màquines? Al principi no, a les primeres mines, el carbó el treien amb vagonetes tibades de cavalls, però després si, ja es va anar posant maquines i màquines de tren per treure el carbó.
Quant pesaven les eines? Les eines depenia molt de el tipus d’averia que hi havia, normalment portàvem un tornavís, unes alicates… I això teòricament pesaven poc.
El tren de la mina com el van fer? Com tots, posant-hi vies, una màquina a la via, en principi aquí va haver-hi màquines elèctriques i després es van introduir les Diesel per temes de seguretat perquè les elèctriques feien més xispes i tenien més perill de que explotés.
Com baixàveu el carbó fins al Collet? Aquí les primeres mines de Tumí, Coll de Pradell… Hi havia un cable aeri que donava la volta al Collet i tornava a pujar, hi anaven unes vagonetes. Baixaven, les buidaven en un silus i la vagoneta tornava a pujar buida cap amunt i al Collet era on es carregava el tren que baixava de Guardiola i anava cap a Manresa i Barcelona.
Quin tipus de carbo hi ha a Vallcebre?
Lignit, però era un lignit molt bo perquè tenia moltes calories i era molt semblant a la hulla. El d’aquí a Vallcebre.
I aquest carbó per a què el feieu servir?
A les centrals tèrmiques, però antigament també anava als ferrers, indústries… Antigament, el portaven cap a tot arreu, Barcelona, la majoria anava a màquines de vapor per tot això es feia servir el carbó. Després sobre els anys 60 es va fer la central tèrmica de Cercs i el carbó es cremava allà .